Het Italiaanse label, MSGM, werd in 2009 opgericht door Massimo Giorgetti, een DJ die uiteindelijk designer is geworden. Massimo heeft zijn passie voor indiemuziek combineerde met zijn liefde voor hedendaagse kunst om zo een kleine modeonderneming te beginnen. Met een leuke, moderne kijk op elegante ontwerpen, geïnspireerd door Yves Saint Laurent, Coco Chanel en Walter Albini, gebruikte Giorgetti zijn liefde voor muziek en kleur in wat een levendige, eclectische collectie werken is geworden. Giorgetti heeft het merk voortgebracht uit zijn eigen persoonlijke visie op stijl en kunst.
De geschiedenis van MSGM begint met het volgende gebod: kijk nooit achterom. De toekomst ligt hier, voor ons. Als gevolg daarvan is mode iets van vandaag. Misschien morgen. Zeker niet van gisteren. Mode moet gevonden worden tussen de onzichtbare lijnen van het Internet, in de blikken van de nieuwe generaties op Facebook, in de duizenden apps van een iPhone, in de miljoenen liedjes die op iTunes te downloaden zijn, in de ontelbare YouTube video's, in de diepste gedachten van de tieners die een nachtclub binnengaan, binnen de witte muren van hedendaagse kunstgalerijen en op de pagina's van de meest controversiële bloggers,
Achter de naam van het merk
In een interview vertelde hij iets meer over de naam achter het merk. MSGM zijn de initialen van drie mensen en van mijzelf. Het komt ook overeen met een soort woordspeling op mijn naam en achternaam. Bovendien luisterde ik, toen de MSGM naam bedacht werd, steeds naar het 'Oracular Spectacular' album van MGMT. Volgens Massimo had zich merk gewoon geen andere naam kunnen hebben.”
Een buitengewoon snel groeiend merk
Het merk is snel gegroeid, waarbij mensen als Beyoncé, Olivia Culpo, Dua Lipa, Karrueche Tran en Pretty Little Liars ster, Troian Bellisario, gespot werden dat ze de romantische, maar levendige ontwerpen van het merk droegen. Giorgetti verklaarde dat hij gelooft dat de groei komt door het vermogen om op nieuwe trends in te spelen ""MSGM is zo snel gegroeid omdat ik denk dat het op trends inspeelde en iets nieuws bood. Het uitbrengen van een collectie met psychedelische prints, met de computer gedaan en in fluorescerende kleuren in 2009 was het geheim van MSGM's onmiddellijke succes.""
Meteen vanaf het begin wilde MSGM een eigentijdse collectie maken - wat in Italië in die tijd niet zo gebruikelijk was - en de boodschap direct uitdragen. Zeker met het oog op de invloed die sociale netwerken hadden. Het was duidelijk dat de markt wachtte op een merk als MSGM; veel jonge mensen haalden hun ideeën al meer van het Internet dan uit een of ander modetijdschrift. MSGM is echt gemaakt voor een jong publiek dat mode aanbidt maar geen slaaf is van designer labels, mensen die graag wat durven en net zo graag opgemerkt wordt.
De modewereld, gespecialiseerde tijdschriften en modekenners hebben zijn fleurige en iconoclastische benadering van prêt-à-porter ontwerpen bejubeld. Vogue bekroonde hem tot beste creatief directeur van 2010. Giorgetti mengt op subtiele wijze de klassieke tijdgeest van de 20e eeuw met een modernistische visie. Hij ademt zijn passie voor Indie muziek en hedendaagse kunst in zijn ontwerpen, en creëert zo een urban stijl die met kleur explodeert en het oog van de jongere generatie naar zich toetrekt.
Een uitdagend, brutaal merk
MSGM was in 2010 finalist in de Vogue Italia's ""Who is On Next"" verkiezing voor de vernieuwende ontwerpen en experimentele aanpak. Het Italiaanse merk staat bekend om zijn streetwear uitstraling en betaalbare prijzen. Nu de luxe markt de consument ertoe aanzet designer merken tegen torenhoge prijzen te kopen, biedt MSGM dezelfde stijl en kwaliteit maar tegen een lagere prijs, waardoor luxe praktisch is voor de moderne consument.
Sommigen noemen het merk ""streetwear meets tailoring and femininity"" en de caleidoscopische en kunstzinnige aspecten die MSGM aan elk ontwerp geeft zullen vooral die modeliefhebbers aanspreken die altijd graag de grens opzoeken.
De MSGM vrouw is jong en houdt van mode. Ze is bijzonder modieus zonder een modeslachtoffer te zijn. Ze is buitengewoon geïnformeerd en staat met alles in contact. Ze is een vrouw die zowel moedig als brutaal is - een beetje als de MSGM collectie zelf. Dezelfde mensen zeggen echter dat MSGM 'streetwear' noemen of gewoon in het segment 'active wear' of 'technical wear' van de industrie onderbrengen, onrecht zou doen aan de universele aantrekkingskracht en flexibiliteit van het merk.
Een hommage aan de jaren 80
MSGM omarmt de jaren '80, en de catwalk collecties zitten vol experimentele pasvormen, felle kleuren en statement prints. De athleisure kleding van het merk combineert trainingspakken en activewear, en brengt de levendige uitstraling terug van een tijd waarin kleur en vorm een grote rol speelden in de mode.
In een interview met Vogue deelt Giorgetti zijn flair voor het ontwerpen van vroeger, om zoiets nieuws en fris voor de mode van vandaag te ontwerpen. ""Soms beseffen we niet hoe modern het verleden kan zijn,"" verklaarde hij. ""Ik opende Instagram en je ziet de prijzen...ik vind dat zo deprimerend.”
De beste MSGM kledingstukken koop je op Miinto
De kleding van MSGM schittert vaak in een smaakvolle eigenzinnige stijl. De eclectische en gewaagde stukken, van zijn sportkledinglijnen tot meer klassieke stukken, zijn altijd gemaakt met eenvoud, aandacht en verfijning. Vrouwen die op zoek zijn naar wilde, levendig gekleurde, met pop art geaccentueerde prints zullen geen succes hebben bij MSGM. Ook mannen die fervente liefhebbers zijn van casual looks doordrenkt met speelse bijna uitbundige details zullen hier niet gelukkig van worden.
Wil jij ook kiezen voor deze geweldige look? Dan zit je bij Miinto helemaal perfect. Want bij Miinto hebben we niet alleen een brede collectie van MSGM, je kunt ook gelijk vergelijken op prijs. Zo kun je heel snel zien of er misschien artikelen van MSGM in de sale te vinden zijn. Zo heb je zowel kwaliteit als een goede prijs – en wie wil dat nou niet? Nog een reden om te winkelen bij Miinto. En mocht jouw nieuwe MSGM aanwinst toch niet helemaal goed zitten? Dan kun je deze altijd gemakkelijk terugsturen, zonder dat je een winkel in hoeft te gaan. Dat is wel super gemakkelijk.